Menu
+31 (0)85 130 24 37 info@bamboemarketing.nl
Photovoltaic 2803889 1280

De zonnepanelen markt is een markt waarin ik mij in wil specialiseren en ben daarom een online onderzoek gestart om een indruk te krijgen van de mogelijkheden.

Een zonnepanelen installatie vereist een investering tussen de €3.000 en €12.000 euro afhankelijk van het verbruik van energie. De winstmarge voor een bedrijf is variabel maar laten we uitgaan van 30%. Dat is een budget van €900 tot €3.600 euro voor 1 klant. Laten we de €900 euro aanhouden om mee te rekenen.

Zonnepanelen zoeknetwerk Google

Het eerste marketingkanaal voor zonnepanelen die we gaan bekijken is het zoeknetwerk van Google. Dit doe ik door middel van de Google Keyword Planner. Wat we willen weten is hoeveel de kosten per bezoeker zijn voor zonnepanelen zoekwoorden en wat het zoekvolume is op de meest interessante van deze woorden.

Zoekvolume Grafiek zonnepanelen markt – Nederland

Het zoekvolume schommelt maar blijft vrij gelijk. Er is niet sprake van een trend in deze grafiek, het totale aantal zoekers op de door mij ingevulde zoekwoorden zit rond de 100.000 tot 150.000 bezoekers per maand.

Zoekvolume tabel zonnepanelen markt – Nederland

In Nederland over het algemeen is het een interessante markt met veel potentiele kopers. De kosten per klik zijn vrij hoog en dit komt vermoedelijk doordat een aankoop van een zonnepanelen installatie om hoge bedragen gaat.

Complete suggestie lijst

Google geeft allerlei suggesties op basis van de ingevulde zoekwoorden. De complete lijst voor Nederland met datum: Zonnepanelen Nederland 2017-10-03 at 16-01-04

Forecast Friesland, Drenthe en Groningen

Na wat experimenteren met de kosten per klik bieding en een budget van 900 euro heb ik gevonden dat 50-60 cent per klik in Noord-Nederland een goed bod is per klik waarbij Google Keyword Planner het volgende overzicht geeft:

ROI Zonnepanelen zoeknetwerk advertising Google

ROI staat voor return on investment, dus als je 1 euro investeert hoeveel euro krijg je dan terug? Het conversie percentage is hierbij een belangrijk gegeven (het percentage van bezoekers wat daadwerkelijk koopt). Dit hangt natuurlijk af van de website kwaliteit en de kwaliteit van een leverancier.

Meestal hou ik 1% aan als conversie percentage. Dus per 100 bezoekers op de website 1 persoon die koopt. Met dit percentage kun je per 50 euro een zonnepanelen installatie verkopen. Dat is een ROI van 1700% ((900-50) / 50) * 100%) en dat betekent dat 1 euro 17 euro oplevert. Dit is een erg goede investering en verwacht daarom dat het conversie percentage lager zal zijn dan 1%. Bij break-even moet echter het conversie percentage op 0.056% zitten indien het winstmarge klopt. Dat is 1 klant per 1800 bezoekers, wat veel te laag is.

Wat betreft indrukken, oftewel het aantal keren dat mensen de advertenties van een zonnepanelen leverancier hebben gezien is dat maximaal 80.000 per maand. Bovenop de goede return on investment krijgen zonnepanelen leveranciers op het zoeknetwerk ook nog 80.000 ogen naar hun merk als bonus.

Conclusie zoeknetwerk advertising Google

Vermoedelijk is het zoeknetwerk van Google een lucratief marketing kanaal om in te stappen als zonnepanelen leverancier.

Zoeknetwerk organische analyse

We hebben nu de cijfers gezien en weten het mogelijke publiek. Het is natuurlijk ook mogelijk om naast adverteren organisch hoger te komen in de zoekmachines om dit publiek te bereiken. Dit is een lange termijn strategie in vergelijking met adverteren waarbij de eerste plaats in Google kan worden opgekocht.

De kosten om bovenaan te komen op de zoekwoorden hangen compleet af van de momenteel top concurrenten. Het is daarom ook verstandig om bij deze strategie om niet direct te concurreren met heel Nederland maar op locatie, dit kan simpelweg door de locatie in het zoekwoord te zetten of de locatie goed aan te geven.

De 3 sterkste organische concurrenten:

Een leverancier die al een tijd bezig is met een website zal niet op 1 zitten maar zit ook vaak niet hoog indien er niets gedaan is aan de autoriteit. Laten we van 10 uitgaan. Om van 10 naar de 50 te gaan is een hele taak en mijn schatting is dat er 200-500 uren moeten worden besteed aan link building om zover te komen.

Afhankelijk van het uurloon van degene die de link-building gaat uitvoeren de totale investering. Let wel, de kwaliteit van de links speelt ook een belangrijke rol dus een ervaren link-builder kan het sneller voor elkaar krijgen.

Als reken voorbeeld als iemand 50 euro per uur kost kan het 10.000 euro kosten voordat een leverancier bovenaanstaat. De doorklik ratio op de eerste plaats is onderzocht het ligt ergens tussen de 30 – 50% voor de tweede plek is het al een stuk minder.

Echter vanuitgaande dat iemand op de eerste plek staat bij deze zoekwoorden van de 60.000 potentiele bezoekers 18.000 tot 30.000 bezoekers per maand de website bereiken van de eerste organische aanbieder. Indien de 1% conversie ratio wordt aanhouden heb je 18 tot 30 nieuwe klanten erbij per maand. Dat is €16.200 tot €27.000 euro per maand.

Houd wel in gedachten dat iedereen de eerste positie wil en daarom moet er onderhoud gepleegd worden om deze positie te behouden en dit brengt ook kosten met zich mee. Hoeveel dit is, is afhankelijk van de activiteit van de concurrenten.

Let op dit is informatie gebasseerd op schattingen en daarom zou ik geen definitieve beslissingen maken op basis van dit onderzoek omdat het niet gespitst is op een bedrijf. Het geeft wel een indruk van wat het organische zoeknetwerk kan betekenen voor een leverancier.

Display netwerk voor zonnepanelen markt

Op het display netwerk van Google adverteren houdt in dat je via video, plaatjes of tekst op relevante websites komt te staan. Voor zonnepanelen is dat bijvoorbeeld een nieuws website over duurzaamheid.

Totale netwerkvoorraad display netwerk

Het totale netwerk voor zonnepanelen in Nederland is groot. Meer dan 10 miljoen vertoningen per maand in totaal. Groot genoeg om in te concurreren dus.

Forecast display netwerk

Allereerst is het belangrijk om te tonen welke advertentiegroepen ik heb gekozen. Deze kies ik uit op basis van relevantie en kosten per klik en vertoningen per maand.

Gekozen advertentiegroepen

Maandelijkse prestatieprognose

ROI Display Netwerk voor zonnepanelen markt

Voor de gekozen advertentie groepen zit het ideale bod. met budget van 900 euro per maand, op 0.17 cent per klik. Waarbij het mogelijk 15900 klikken per maand(!) kan opleveren. Bij een display campagne is het conversiepercentage vaak lager dan bij een zoek campagne, indien we hier met de helft van het conversiepercentage van 1% rekenen dan zou je per 34 euro, 1 verkoop maken.

De ROI is dan 2550%, wat betekent dat voor elke euro, 25.50 euro oplevert. Voor break-even moet minimaal 1 op de 15900 bezoekers een aankoop maken en dat zijn best goede percentages als je het mij vraagt.

Naast de 15900 klikken zijn er ook nog eens 1 tot 5 miljoen vertoningen op de advertenties. Een leverancier van zonnepanelen die in de display campagne stapt met een budget van 900 euro per maand bouwt hier dus ook nog eens zijn merknaam op door 1 tot 5 miljoen keer per maand gezien te worden op het internet.

Conclusie Display Netwerk zonnepanelen markt

Het display netwerk van Google is zelfs nog interessanter dan het zoeknetwerk aangezien deze meer klikken en vertoningen kan opleveren. Het hangt ervanaf wat de conversiepercentages zijn van een website per kanaal zijn om echt te zeggen welke campagne beter is voor een leverancier. Echter wat wel met zekerheid is te zeggen is dat het display netwerk beter is voor naamsbekendheid.

Facebook Advertising

Bij Facebook advertising werkt het allemaal even wat anders. Ik heb de locatie van adverteren op Drenthe, Friesland en Groningen net als bij Google. Vervolgens heb ik gezocht naar duurzaamheid als interesse en de leeftijd tussen de 24 en 65.

Met een budget van €29.61 per dag (900 per maand) is dit het resultaat:

Doorgerekent naar per maand is dat:

  • 88160 – 261440 vertoningen
  • 1428.8 – 6384 klikken
  • Gemiddeld €0.385 cent per klik ((29.61 / 47) + (29.61 / 210 / 2))

Het verschil in aantal vertoningen en klikken is afhankelijk van de kwaliteit van de advertentie.

ROI Facebook Advertising zonnepanelen markt

Stel we gaan ervanuit dat het conversiepercentage ligt op 1% dan zou je dus per 39 euro een verkoop maken. Dit is een prima investering met weer een goede ROI van 2207% (per 1 euro 22.07 euro).

Conclusie

Facebook net als display en zoeknetwerk zijn goede investeringen om in te stappen.

Discussie

Als iets te mooi is om waar te zijn dan is dat waarschijnlijk ook zo. Vermoedelijk is de winstmarge op een zonnepanelen installatie een stuk lager dan geschat maar een winstmarge van 30% is normale winstmarge na kosten van arbeid en inkoop.

Onderzoek op maat

Geintresseerd in een onderzoek op-maat voor jouw bedrijf? Ik ben bereikbaar met het telefoonnnummer of het e-mail adres bovenaan de pagina.

Ook een mogelijkheid is om je website-adres hieronder in te vullen en dan doe ik een snelle scan en vervolgens neem ik contact op:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *