Menu
+31 (0)85 130 24 37 [email protected]
Een Rood Vraagteken Tussen Zwarte Vraagtekens Die Illustreren De Dringende Vraag Waarop Jij Antwoord Kan Geven.

De 6 belangrijke vragen voor een zoekwoorden analyse

Een zoekwoorden analyse creeërt helderheid in wat intressante zoekwoorden zijn om uw website op te richten. Zowel organisch als via advertenties. Zoekwoorden zijn vaak sleutelwoorden/onderwerpen van uw bedrijf. Het zijn de zoekwoorden of zinnen die mogelijke klanten intypen in zoekmachines zoals Google. Het zoekwoord van deze pagina is bijvoorbeeld: “zoekwoorden analyse”.

Een zoekwoorden analyse geeft antwoord op de volgende vragen:

  1. Welke zoekwoorden associëren met uw bedrijf?
  2. Welke zoekwoorden hebben een hoog zoekvolume en een lage concurrentiekracht?
  3. Hoe zien de landingspagina’s van de concurrenten eruit?
  4. Welke landingspaginas focussen zich op deze zoekwoorden?
  5. Is de content van de concurrentie beter? Waarom (niet)?
  6. Wat is de (geschatte) conversiepercentage op de website / pagina?

Zoekwoorden vinden

Om de eerste vraag te beantwoorden en de zoekwoorden te vinden die bij uw bedrijf passen kunt u het volgende stappenplan gebruiken:

  1. Open een Excel sheet.
  2. Schrijf uw product(en) en/of dienst(en) op.
  3. Beschrijf subproducten of onderwerpen van deze producten.
  4. Schrijf uw doelgroepen op.
  5. Schrijf de interesses van uw doelgroep op die gerelateerd zijn aan uw bedrijf en producten.
  6. Maak combinaties tussen de producten en de interesses van uw doelgroepen.

Figuur 1: Voorbeeld keyword brainstorm

Zoekwoorden analyse met Google Keyword Planner

Google Keyword Planner is te vinden in Google AdWords. Met deze tool is te achterhalen wat het zoekvolume en de concurrentie kracht van gekozen zoekwoorden zijn.

Zoekwoorden en doelgroep invullen

In het beginscherm van de Google Keyword Planner kunt u de zoekwoorden die u hebt opgeschreven invullen.

Daarnaast kunt u de locatie, de taal en filters instellen.

Het resultaat is als volgt (let op, alleen met een account waarmee u betaald geeft het overzicht zoals hieronder):

Met deze informatie kunt u achterhalen op welke woorden mensen veel zoeken en waar weinig concurrentie is. Indien deze woorden relevant zijn voor uw business, baat het om hierop gevonden te worden.

Wat het precies betekent:

  • Avg. monthly searches is het aantal zoekopdrachten in de locatie die u heeft ingesteld.
  • Competition is de concurrentiekracht. Let op! Dit is de concurrentiekracht van betaald adverteren op zoekmachines niet de organische concurrentie kracht. Vaak is de organische concurrentie kracht gelijk als betaald adverteren maar dit is niet altijd zo!
  • Suggested bid is de kosten per klik wanneer op dit woord geadverteerd wordt via Google.

Concurrentie content

De beste plek om te ontdekken wat uw doelgroep wilt, wanneer ze de gevonden zoekwoorden intypen, is bij de concurrent. Vul de zoekwoorden in op Google en bekijk de top resultaten. Hoe is de titel en de tekst in Google gestructureerd? U kunt ook extra nuttige informatie krijgen over deze resultaten met de Mozbar Addon voor Google Chrome.

Voorbeeld:

Het top resultaat geeft een stappenplan over hoe een doelgroep analyse gemaakt moet worden. Het is intressant om te ontdekken waarom dit zo is. Analyseer dus de websites van de top resultaten.

Voorbeeld:

  • Goed gebruik van koppen
  • Geen afbeeldingen
  • Geen video
  • 2 Jaar geleden geschreven
  • Geen gebruik van online markting om doelgroep te meten
  • Geen gebruik van humor
  • Introductie kan beter

Dit is voldoende informatie om een pagina te ontwikkelen die deze punten wel heeft!

Landingspaginas

Wanneer een lijst is gemaakt met de best scorende zoekwoorden is gemaakt moeten er landingspaginas op de website komen of geoptimaliseerd worden voor deze woorden.

Conversiepercentage

Het conversiepercentage van een nieuwe pagina / website is in het begin helaas alleen maar te schatten. Echter met Google Analytics en genoeg data is het te meten. Het conversiepercentage is het percentage van het aantal gebruikers wat een actie voltooien op een website. Bijvoorbeeld het telefoonnummer bellen of een mail sturen. Hoe hoger dit percentage hoe beter.

Vervolgstappen

Wanneer de zoekwoorden analyse klaar is en er zijn landingspaginas aangemaakt die beter is dan die van de nummer 1 dan is het tijd om de content te delen en de verkopen.

Begin daarvoor bij deze link over link building of neem contact met ons op voor meer informatie.

Bronnen:

Post Series: De Online Marketing Gids

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *