Menu
+31 (0)85 130 24 37 info@bamboemarketing.nl
Een Gouden Target Om Een Doelgroep Uit Te Beelden
Post Series: Online marketing basisgids

Bij een doelgroep analyse wordt er een aantal vragen gesteld om te achterhalen op welke mensen gericht moet worden voor een bedrijf of een product.

Voor wie is een doelgroep analyse belangrijk?

  • Voor bedrijven om hun (mogelijke) klanten zo goed mogelijk te kennen.
  • Voor individuelen opzoek naar een baan of die naar het volgende niveau willen gaan.

De marketing mix

Voor onderscheidend vermogen ten opzichte van uw concurrenten moeten er een aantal keuzes gemaakt worden op de volgende gebieden: prijs, product, mensen, proces, marketing(promotie) en plaats.

Figuur 1: 6P Model – bron: Gasstationbusiness

 

Vragen voor een specifieke doelgroep analyse

Hieronder een lijst van vragen om doelgroep(en) te specificeren.

Wat willen uw doelgroepen bereiken?

Als uw product/dienst aansluiting heeft met het doel van uwdoelgroep is de kans groot dat ze van mogelijke klant naar klant gaan. U vindt het antwoord door uzelf in de schoenen van een mogelijke klant te plaatsen en af te vragen, wat willen ze? Ook een mogelijkheid is om bestaande of mogelijke klant simpelweg te vragen.

Voorbeeld antwoord:

  • Meer winst
  • Meer impact
  • Meer controle
  • Meer groei

Welke producten verkoopt uw doelgroep(en)? of wat voor werk doet uw doelgroep(en)?

Het antwoord op deze vraag is belangrijk omdat er nagedacht wordt over welke markt uw doelgroep inzit. Een extra vraag hierbij kan zijn: Met welke producten of diensten heeft u affiniteit of kennis?

Voorbeeld antwoord:

  • Duurzame producten: zonnepanelen, zonneboilers, duurzame gadgets.
  • Game industrie: Hardware zoals toetsenborden en muizen, games, streamers, youtubers.
  • Zorg & Psychologie: Therapie, coaching en zorg.
  • Overig indien het vanuit het bestaande netwerk komt.

Waar woont uw doelgroep(en)?

Snelle schakeling en persoonlijkheid is voor veel mensen nog steeds belangrijk. Kleinere bedrijven hebben daarom bijvoorbeeld het voordeel dat ze zaken kunnen doen met klanten in dezelfde stad of provincie. U zou denken dat met het internet dit voordeel verminderd maar veel mensen blijven de voorkeur houden voor face-to-face meetings en dat komt omdat het toch niet precies hetzelfde is over het internet. Het antwoord op deze vraag is afhankelijk van de grootte van uw bedrijf of uw specifieke strategie.

Welke inkomens heeft uw doelgroep of wat is het budget van de doelgroep?

Bij deze vraag moet nagedacht worden over hoeveel uw doelgroep bereid is om te besteden voor bepaalde werkzaamheden. Zijn deze mensen zuinig of willen ze juist meer kwaliteit en zijn daar bereid om wat extra voor te betalen.

Voorbeeld antwoord:

  • Budget tussen de 100 – 2000 euro per maand voor werkzaamheden en onkosten.
  • Budget tussen de 150 – 3000 eenmalig voor eenmalige werkzaamheden.

Het minimum en maximum filtert bedrijven en/of mensen die onder of boven een bepaald budget zitten en daar kunnen van allerlei redenen achter zitten.

Hoe wil de doelgroepen het liefst werken?

Bij deze vraag moet nagedacht worden over gewenste processen van mogelijke klanten. Moeten dit flexibele processen zijn, gestructureerd of een balans ertussenin? Verschilt dit ook per klant?

Beredeneer ook waarom dit een belangrijke eigenschap is van de klant.

Wat zijn karakter eigenschappen van de doelgroep?

Een wat algemenere vraag die betrekking heeft op de persoonlijkheid van uw doelgroep.

Voorbeeld antwoord:

  • Optimistisch en wil graag proactief werken
  • Slim kritisch
  • Leergierig
  • Loyaal

In welke leeftijdscategorieën zit de doelgroep?

Een specifieke categorie waar vooral veel wordt gesegmenteerd is de leeftijd.

Voorbeeld antwoord:

  • Tussen de 28 en 65 (gevestigde bedrijven)
  • Tussen de 21 en 28 (start-ups)

Waar is de doelgroep te vinden?

Deze vraag heeft betrekking op marketing kanalen en het antwoord op deze vraag kan heel complex gemaakt worden. Om te beginnen is het verstandig om met gezond verstand hierover na te denken en dit vervolgens te controleren.

Discussie

Het is belangrijk om te weten dat één specifieke klant niet hoeft te voldoen aan al deze eigenschappen. Telkens is het noodzakelijk om een goede afweging te maken omdat het nu eenmaal niet mogelijk is om overal het beste in te zijn.

Custom doelgroep analyse vragen

Naast deze vragen zijn er ook vragen die alleen intressant zijn om te weten voor uw product en doelgroep.

Doelgroep analyse via het internet

Met Google Analytics en Google AdWords kunt u veel van deze informatie ontdekken of bevestigen. Benieuwd hoe?

Kijk eens naar de volgende links:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *