Menu
+31 (0)85 130 24 37 [email protected]
Social Media Analyse, Bekijken Van Het Universum Van Social Media.

Social media analyse – 3 Belangrijke vragen

Een social media analyse gebruikt u om erachter te komen welke social media platformen het beste bij uw bedrijf, doelstellingen en doelgroepen passen.

In een social media analyse gaat het om de antwoorden op de volgende vragen:

  • Zijn er social media doelstellingen? Zo ja, welke?
  • Wat zijn de resultaten geweest van de gebruikte social media platformen per doelstelling?
  • Welke social media platformen hebben de beste verwachte return on investment(ROI) op gebied van aantal nieuwe klanten, naamsbekendheid en/of loyaliteit?

Social media doelstellingen

Over het algemeen zijn de doelstellingen voor social media als volgt:

  • Het werven van nieuwe klanten
  • Meer naamsbekendheid voor het bedrijf
  • Meer loyaliteit van bestaande klanten
  • Een mix van bovenstaande redenen

Specifiekere doelstellingen kunnen bijvoorbeeld zijn:

  • 100 nieuwe volgers per maand op een social meda platform zoals Facebook.
  • 1000 volgers in totaal op een social media platform in 2017.
  • 5 Nieuwe klanten per maand via facebook.
  • 50 contactmomenten per maand via social media platformen.

Social media KPI’s

Key performance indicatoren (KPI’s) zijn maatstaven waarmee gemeten kan worden of doelstellingen behaald worden. Per social media doelstelling zijn verschillende KPI’s belangrijk. Hieronder staan de belangrijkste per doelstelling weergegeven.

Nieuwe klanten

  • Aantal bezoekers naar de website.
  • Aantal conversies vanuit social media.
  • De groei in bezoekers en conversies over een bepaalde tijdsperiode.

Naamsbekendheid

  • Aantal likes, volgers, abonnees enz.
  • De groei in likes en volgers, abonnees enz.
  • Aantal weergaven.
  • De groei in weergaven.

Loyaliteit

  • Het aantal shares en comments op posts.
  • De groei van het aantal likes op posts.
  • Percentage van volgers die interactie hebben met berichten

De cijfers van deze KPI’s schetsen de huidige situatie van de social media van een bedrijf. Elk social media platform heeft analytics die deze gegevens kan achterhalen.

Platformen met potentie vinden

Hieronder het stappenplan om de platformen te vinden waarbij de verwachte resultaten het hoogst zijn.

  1. Informatie verzamelen over de doelgroep van een potentieel platform.
    • Zoek op Google naar het publiek van het potientielë platform en hoe en waarvoor het gebruikt wordt.
    • Zoek concurrenten op het potentielë platform en ontdek hoe ze scoren op de belangrijke KPI’s.
    • Vraag gebruikers van het platform over hoe en waarom ze het gebruiken.
    • Gebruik data uit het verleden.
  2. Ontdek de advertentie mogelijkheden en forecasts met een bepaald budget
    • Ontdek de kosten per klik (kosten van 1 gebruiker van een platform om naar u website te sturen).
    • Ontdek het aantal verwachte weergaven.
    • Ontdek verwachte conversies.
  3. Vergelijk resultaten van verschillende platformen.

Wij hopen dat u door het lezen van dit artikel meer te weten bent gekomen over het nut en het maken van een social media analyse. Heeft u na het lezen van het artikel nog vragen of opmerkingen? Dan kunt u ten alle tijden vrijblijvend contact met ons opnemen!

Bronnen:

Post Series: De Online Marketing Gids

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *