Menu
+31 (0)85 130 24 37 [email protected]
Machine 1776925 1280

Online marketing plan

Na de analyse van uw online marketing situatie is het verstandig om een online marketing plan op te stellen om uw online marketing naar een hoger niveau te brengen.

Er wordt onderscheid gemaakt in twee soorten plannen:

  1. Een breed online marketing plan waarbij de strategie meerdere mediums betreft, bijvoorbeeld een combinatie van social media, zoekmachine marketing en e-mail marketing om een bepaald doel te bereiken. Dit heet ook wel een online marketing plan.
  2. Een specifiek plan waarbij één medium centraal staat. Een social media plan, een website ontwikkelingsplan, een e-mail marketing campagne plan enzovoort. Dit soort plan kan zich dus opsplitsen in bijvoorbeeld:

Welk soort plan het meest relevant is hangt af van uw situatie, een voorbeeld is als uit de online marketing analyse voortvloeit dat e-mail marketing het beste presteert als medium terwijl het nog te weinig benut wordt. In dat geval is het verstandig om een specifiek plan te maken voor dit medium.

Het belang van effectief online marketing plan

Kort gezegd, het garbage in, garbage out principe. Goede stragieën en tactieken gebasseerd op heldere informatie en kennis zijn essentieel om doelstellingen te behalen en om geld en tijd te besparen.

Hoe meer kennis en ervaring in online marketing, het schrijven van plannen, het optimaliseren van processen, uwproduct en markt er is des te beter het online marketing plan.

Indien online marketing wordt uitbesteed is het een pré als een online marketeer ervaring en/of affiniteit met uw product en markt.

Wat staat er in een online marketing plan?

Elk plan is verschillend, echter qua opbouw en structuur zijn de plannen grotendeels gelijk.

De volgende onderwerpen worden besproken:

online marketing advies plan

Een samenvatting van de belangrijkste punten in het advies.

De opdracht ook wel probleemstelling waarin de uitdaging van de onderneming beschreven staat. De opdracht is specifiek beschreven, zodat de doelstellingen op hun beurt dit ook kunnen zijn.

Bekende bedrijfsinformatie voortvloeiend uit gesprekken en online marketing data. De vraag waar staat uw bedrijf nu? wordt in dit hoofdstuk beantwoord.

De doelstellingen van de ondernemer die specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdsgebonden zijn geformuleerd (S.M.A.R.T).

Het kader waarin zaken als het budget, uren, aantal werknemers en tijd worden beschreven. Dit hoofdstuk maakt de doelstellingen nog specifieker.

De strategieën en tactieken waarin de methode wordt beschreven met de reden van gebruik. Dit hoofdstuk geeft antwoord op de vraag: Hoe gaan we de doelstellingen halen? Ook de strategieën en tactieken worden S.M.A.R.T beschreven.

De verwachte kosten van de oplossingen, De verwachte baten van de oplossingen en de planning van tijd voor de oplossingen.

Als afsluiter staan de bronnen en bijlagen onderaan het advies rapport.

Uw online marketing plan

Iedereen die aan online marketing doet, heeft wel een plan. Echter niet altijd op papier en niet altijd specifiek.

De professionelere aanpak is om helderheid te creeëren met specifieke doelstellingen, een specifiek kader, een duidelijke oplossing en planning. Dit is al helemaal van belang wanneer het schrijven van een online marketing plan wordt uitbesteed.

Heeft u vragen over online marketing advies of bent u opzoek naar iemand om voor uw bedrijf een online marketing plan te schrijven? Neem contact met ons op voor de mogelijkheden.

Post Series: De Online Marketing Gids

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *