+31 (0)85 130 24 37 info@bamboemarketing.nl
Business 2082639 1280

Opdrachten krijgen via het internet voor het MKB op de meest efficiënte en effectieve manier

In mijn nu 8ste jaar als zelfstandig online marketeer heb ik het één en ander geleerd als het gaat om internet marketing voor het MKB. Ik zie vaak dezelfde problemen langskomen en ik schrijf dit artikel omdat het internet op een andere manier ingezet moet worden dan bij grote bedrijven.

De uitdagingen voor kleinere bedrijven

Er zijn een aantal kenmerkende uitdagingen waar vrijwel elk “klein” bedrijf mee te maken krijgt:

  • Zware concurrentie op het internet vanwege grote spelers.
  • Cashflow schommelingen
  • Enorme drukte

De ondernemers en bedrijven waarmee ik in contact kom, zitten bijna altijd in een schommelende beweging en bevinden zich vaak in één van deze twee situaties:

  1. Er zijn te weinig opdrachten dus moeten ze meer met marketing doen.
  2. Er zijn teveel opdrachten en daardoor kunnen ze minder aan marketing doen.

Dit zorgt voor schommelingen in de cashflow en brengt ook aardig wat stress met zich mee. Dit is echter nog niet de hele uitdaging want naast de schommeling binnen je eigen bedrijf moet je concurreren met bedrijven die een veel groter budget hebben. Wanneer je bijvoorbeeld in de zoekmachine van Google wil adverteren ga je al vrij snel merken dat de kosten voor een bezoeker op je website, op de voor de hand liggende onderwerpen, vrij prijzig zijn.

8 Onderwerpen waar vaak nog veel valt te winnen

Voor het MKB is er vaak nog veel te halen bij de volgende onderwerpen:

  1. Doelgroep bepaling
  2. Online data
  3. Autoriteit van de website
  4. Google display marketing
  5. Mini conversies
  6. Chat formulieren en pop-ups
  7. LinkedIn
  8. Automatisering

Doelgroep bepaling

Het bepalen van je doelgroep is niet zozeer een internet kwestie maar wel een heel belangrijk beginpunt die vaak niet genoeg aandacht krijgt.

Precies weten wie je klanten zijn is essentieel als je je marketinginspanningen succesvol wil maken. Met wie wil je praten, wie maken de beslissingen over jou product, wat zijn hun functie titels? Hoe benader je ze en waar?

Meer informatie over dit onderwerp is te vinden op: https://bamboemarketing.nl/5-stappenplan-doelgroep-analyse/

Online data

Als je niet de resultaten van je marketinginspanningen meet, weet je niet wat er goed of slecht gaat en dus, weet je niet wat je moet verbeteren.

Vooral dit onderwerp is waar kleine bedrijven weinig mee doen. Ik ben al erg blij als ik bij een nieuwe klant een Google Analytics installatie zie.

Het installeren van Google Analytics (of andere software) is echter nog maar de eerste stap! Het is veel beter dan niets, maar je ziet niet wat er het meeste toe doet, namelijk de conversies.

Conversies zijn het makkelijkste te vertalen als gewenste acties op je website. Zoals het klikken op een telefoonnummer, het invullen van een contactformulier of een inschrijving op een nieuwsbrief.

Om conversies te meten via Google Analytics is wat technische kennis nodig. Echter het is cruciaal om in te stellen want pas dan ga je erachter komen welke marketingkanalen voor nieuwe prospects en leads zorgen.

Heb je conversies nog niet ingesteld en zou je hier hulp bij willen? Je kunt mij bereiken via +31 (0)85 130 24 37 of jorick@bamboemarketing.nl

LinkedIn

Toen ik begon met ondernemen kreeg ik mijn afspraken door simpelweg bedrijven op te bellen. Dit werkt wel, alleen zijn er een paar grote nadelen:

  • Je stoort mensen in waar ze mee bezig zijn.
  • Het is vaak erg inefficiënt aangezien je vaak niet de juiste persoon direct treft.
  • Als de ondernemer het zelf doet is het niet schaalbaar.
  • Je wordt vaak doorverwezen naar e-mail.

Op LinkedIn kun je daarentegen mensen een connectie verzoek sturen met een klein bericht waarop ze in hun eigen tijd kunnen reageren.

Daarnaast weet je bij LinkedIn precies wie je voor je hebt en kun je hier ook heel goed je doelgroep vinden. Met meer dan 600 miljoen gebruikers kun je ervanuit gaan dat jou doelgroep ook op LinkedIn zit.

Als laatst kun je op LinkedIn email adressen vinden en e-mail is deels te automatiseren. Daardoor is het schaalbaar, zelfs voor freelancers.

Micro conversies

Micro conversies zijn gewenste acties die bijdragen aan grotere conversies. Zo is het inschrijven voor een nieuwsbrief of het gebruiken van een chat formulier een micro conversie die uiteindelijk bijdragen aan meer opdrachten. Micro conversies worden te weinig gebruikt in het MKB terwijl dit juist de kracht van online marketing is.

Pop-ups

Een pop-up (op de juiste manier) is een uitstekende methode om een micro conversie te realiseren. Zorg er wel voor dat de pop-up relevant is en pas na meer dan 30 seconden verschijnt.

Ook een interessante methode is de pop-up die verschijnt op het moment dat een bezoeker je website wil sluiten.

Gebruik een pop-up niet om direct iets te verkopen maar om iets te geven, bijvoorbeeld een e-book of korting.

Als je bezoeker geïnteresseerd is, heb je hun e-mail adres en vanaf daar kun je contact gaan opbouwen.

Autoriteit van de website

De autoriteit van een website is vaak iets waar de meeste kleine bedrijven niet vanaf weten. Terwijl dit wel één van de meest belangrijke aspecten is als je gevonden wilt worden op het internet via zoekmachines zoals Google.

De autoriteit wordt bepaald door andere websites die naar jou website verwijzen middels een link. Hoe hoger de autoriteit van de website die naar jou verwijst hoe beter.

Een manier om de autoriteit te verhogen is door het delen van informatie. Als specialist heb je ergens veel kennis over en kun je hier een artikel over schrijven. Dit artikel kun je vervolgens “verkopen” bij relevante websites of pagina’s.

Indien je hier meer mee wilt doen raad ik aan om dit artikel te lezen: https://bamboemarketing.nl/hoger-google-met-link-building-stap-voor-stap-gids/

Google display marketing

Het Google Display netwerk is een groot netwerk waar meer dan 90% van het internet op aangesloten is. Het zijn websites van anderen waarop je advertenties kunt zetten. Youtube valt hier bijvoorbeeld onder.

Het display netwerk kenmerkt zich door:

  • Goedkope bezoekers
  • Veel naamsbekendheid
  • Bezoekers met minder interesse dan in het zoeknetwerk
  • Groot publiek

Voor kleinere bedrijven is dit een ideale manier om veel verkeer op je website te krijgen. Het zijn weliswaar minder geïnteresseerde mensen maar omdat het zulke grote aantallen zijn, krijg je voor weinig geld een hele hoop bezoekers en daarmee conversies.

Automatisering

Aangezien de drukte als ondernemer is het noodzakelijk om zoveel mogelijk van marketing te automatiseren. Voornamelijk het proces om nieuwe afspraken (leads) te krijgen. Je kunt hier iemand speciaal voor inhuren maar dat is een hele investering.

Er zijn goedkopere alternatieven, denk aan bijvoorbeeld:

  • Via Google Ads geïnteresseerde mensen je website laten bezoeken en contact met je laten opnemen.
  • Via LinkedIn en mail een reeks automatische maar persoonlijke berichten versturen.

Meer weten over hoe je dit precies doet? Neem contact op via+31 (0)85 130 24 37 of jorick@bamboemarketing.nl

Waar begin je?

Nu we 8 punten hebben besproken die vaak worden vergeten zou je, je kunnen afvragen.. waar moet ik beginnen? Dit verschilt per bedrijf maar als je echt vanaf het begin begint, waarin je feitelijk nog niets hebt gedaan met online marketing, kun je het stappenplan hieronder volgen:

Stap 0: De why en doelstellingen

Eigenlijk het allerbelangrijkste is de reden waarvoor je het allemaal doet. Wat wil je bereiken met jou organisatie en hoe (snel) wil je dat realiseren? Op basis hiervan kun je doelstellingen zetten en die doelstellingen gaan ervoor zorgen dat je weet wanneer je op koers bent en wanneer niet.

Stap 1: Doelgroep bepalen

Zet op papier wie je ideale klant is, wat ze doen en wat voor toegevoegde waarde jij levert aan hun.

Stap 2: LinkedIn en e-mail

Daarna is mijn advies om deze doelgroep op te zoeken op LinkedIn. Met 600+ miljoen mensen, zit jou doelgroep er zeker tussen. Gebruik hiervoor de LinkedIn advanced search:

Wanneer je je ideale klant hebt gevonden kun je een uitnodiging sturen, liefst met een kort bericht waarbij je verteld dat het je interessant lijkt om te connecten.

De mensen die accepteren hebben vaak bij contactgegevens hun e-mail adres of zelfs telefoonnummer staan. Je kunt hun direct benaderen en mailen.

Je komt hierdoor op een veel minder indringende manier in contact met je doelgroep dan door koud te bellen. Je kunt via de mail en LinkedIn afspraken inplannen en vervolgens via de telefoon of op gesprek vertellen over wie je bent en wat je doet.

Oefen hiermee en kijk wat werkt en wat niet. Vervolgens kun je het deels automatiseren door middel van tools zoals Insightly of Connect365.

Het enige wat je op een gegeven moment hoeft te doen is het vinden van je doelgroep en die uit te nodigen en het email adres toe te voegen aan je software pakket.

Stap 3: Website

Wil je meer met online marketing doen dan alleen directe benadering via LinkedIn en e-mail? Dan is het belangrijk om een website te hebben. Heb je dit nog niet, is dit de volgende stap die gezet moet worden.

Stap 4: Data configuratie

Op het moment dat je website live is, is het zaak om zo snel mogelijk data te verzamelen. Hiervoor kun je Google Analytics gebruiken. Het installeren van Google Analytics is vaak eenvoudig gemaakt via plugins. Echter om het volgens de best practices te configureren moet je het een en ander weten.

Stap 5: Google Ads

De stap die ik vaak eerst neem als er een website is en het LinkedIn en e-mail proces is goed geregeld is Google Ads. Waarom? Google Ads kan op mensen richten die echt op zoek zijn naar je product en willen kopen.

Als mensen namelijk in Google intypen: “Website laten bouwen” of “hoger in Google komen” dan weet ik dat het zeer waarschijnlijk is, dat daar mogelijkheden zijn voor nieuwe opdrachten.

Je start als het ware aan het eind van de sales funnel, aan de koop kant en werkt vanaf daar omhoog want als Google Ads goed staat dan heb je als het ware een vangnet gemaakt.

Stap 6: Content marketing & SEO

Nu dat je een vangnet hebt en alles meetbaar is, kun je door middel van content een groter publiek krijgen. Dit kan door middel van blogs, video’s, podcasts, social media posts, e-books en andere vormen van content. Qua SEO is het ook belangrijk dat er links geplaatst worden vanuit andere websites naar jou website. Dit zal uiteindelijk een grote impact hebben op de vindbaarheid van je website op Google en andere zoekmachines.

Stap 7: Schaal – automatiseer en besteed uit

Nadat je de verscheidene marketing kanalen hebt geprobeerd en processen zijn opgezet is het zaak om zoveel mogelijk te automatiseren of uit te besteden. Wanneer je weet wat werkt en wat niet kun je hiervoor iemand inhuren of automatiseren.

Werk agile – Plan, do, check, act

Met alle genoemde stappen hiervoor is het belangrijk om volgens het plan, do, check, act principe te werken. Afhankelijk van hoe groot de organisatie is het belangrijk om minstens één keer per de zoveel tijd (tussen 1 a 3 maanden) de data te analyseren en op basis daarvan bij te sturen en actie te ondernemen.

Hoe precies?

In dit artikel is beschreven wat de uitdagingen zijn voor MKB bedrijven en wat er vaak wordt vergeten in de online marketing. Als laatst is er een stappenplan beschreven die je kunt volgen als MKB bedrijf. Hoe je dat tot in de puntjes moet doen valt buiten de scope van dit artikel simpelweg omdat er nogal wat bij komt kijken.

Mocht je vragen hebben of verder willen praten over bepaalde stappen en over hoe je dat precies moet doen neem dan contact op via +31 (0)85 130 24 37 of jorick@bamboemarketing.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *