Menu
+31 (0)85 130 24 37 info@bamboemarketing.nl
Opvallen
Post Series: Online marketing basisgids

Campagne voeren doet een bedrijf over het algemeen wanneer de volgende doelstellingen worden nagestreefd.

  • Meer naamsbekendheid
  • Meer klanten
  • Meer klantenbinding

Dit zijn natuurlijk algemene doelstellingen en u kunt bijvoorbeeld verder specificeren op het gewenste bereik, het gewenste aantal nieuwe klanten, het gewenste aantal nieuwe projecten, de gewenste interactie en nog veel meer.

Advertenties maken in het campagne proces

Campagne voeren kan gedaan worden met verschillende kanalen. Het kan bijvoorbeeld via social media, e-mail, andere websites, zoekmachines, netwerkgelegenheden, krant, telefoon, persoonlijke benadering, tv of reclameborden en in het groot gezien is het proces eigenlijks vrijwel hetzelfde voor elke manier van campagne voeren.

Het ideale proces van campagne voeren in mijn optiek:

  1. Specificeren wanneer de campagne een succes is (doelstellingen)
    • Hoeveel bereik/klanten/nieuwe projecten/omzet/winst is/zijn gewenst?
  2. Beredeneren wat de doelgroep(en) is / zijn van de campagne
    • Locatie
    • Interesses
    • Leeftijd
    • Baan
    • Inkomen
  3. Ontdekken welke marketingkanalen de doelgroep(en) het beste kan bereiken.
  4. Geschikte advertenties maken per marketingkanaal

Richt bij adverteren op mensen en emoties

Om mensen te overtuigen om iets te doen is het belangrijk om te weten wat mensen beïnvloed en mensen worden vooral beïnvloed door hun behoeftes en de emoties die daarbij horen. Denk daarom vooral na welke emotie u bij de advertentie wilt creeëren, ons advies gaat altijd uit naar postieve emoties maar negatieve kunnen ook een sterke boodschap overbrengen om iets positiefs te realiseren (denk aan de verpakkingen van tabak).

 Figuur 2: Belangrijkste negatieve emoties

Figuur 3: Belangrijkste positieve emoties

Het kunnen ook meerdere emoties zijn, maar het is iets om erbij stil te staan welke boodschap u wilt overbrengen en welke emotie daarbij hoort. Hieronder een aantal aspecten waarop u kunt letten om deze emotie over te brengen.

Kleurgebruik

Kleuren hebben verschillende betekenissen en zijn belangrijk om emoties over te brengen wanneer advertenties gemaakt worden. Ideale voorbeelden om dit te illustreren zijn blauw is mannelijk vs roze is vrouwelijk of groen is goed vs rood is fout.

Kijk maar eens naar de cirkel hieronder en bedenk welke eigenschappen passen bij uw bedrijf .

Figuur 1: Kleurencirkel, bron: https://i.pinimg.com/736x/70/32/33/7032333d71c4de2bdc102d1b7f34405c–insight-ct.jpg

Vorm

Er moet nagedacht worden hoe de doelgroep wordt aangesproken.

De keuzes zijn:

  • De ik vorm wanneer u bijvoorbeeld iets persoonlijks over uzelf wilt vertellen
  • De jij vorm wanneer u, uw doelgroep persoonlijk wilt aanspreken op een informele manier
  • De u vorm wanneer u, uw doelgroep persoonlijk wilt aanspreken op een formele manier
  • De hij/zij vorm wanneer u over iemand anders wilt vertellen.
  • De het vorm waarbij u afstandelijk en feitelijk over iets wilt vertellen.

Geen van deze keuze is goed of fout, de effectiviteit hangt af van uw doel, doelstelling en kanalen. Wanneer ubijvoorbeeld een prijs hebt gewonnen met uw bedrijf is de ik-vorm een passende manier om in de krant over uzelf te vertellen.

Geluid

Met marketingkanalen waarbij geluid gebruikt kan worden is dit een goede manier om ervoor te zorgen dat een emotie bepaalde emotie wordt overgebracht. Dit kan bijvoorbeeld met muziek.

Beeld

Nu met Youtube en Vimeo kan iedereen video gebruiken om een campagne te voeren en om te ontdekken hoe u daarmee moet beginnen is dit een goede video van de nummer 1 van youtube om mee te beginnen:

Conclusie

Voor elke campagne en advertentie is het belangrijk dat u weet wat het uiteindelijke doel is en wie de doelgroep is. Daarnaast moet er nagedacht worden over welke emotie(s) er moeten worden overgebracht en hoe dit gedaan wordt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *