Menu
+31 (0)85 130 24 37 [email protected]
Bedrijfsanalyse

Bedrijfsanalyse voor (online) marketing

Het eerste wat wordt geanalyseerd in een online marketing analyse zijn de interne zaken van het bedrijf. Zo moeten de volgende vragen worden beantwoord:

  • Wat is de visie?
  • Wat is de missie?
  • Wat zijn de doelstellingen van het bedrijf?
  • Wat maakt het bedrijf uniek?
  • Wat levert een product / dienst (gemiddeld) op?

Bedrijfsvisie & missie

Een bedrijfsvisie beschrijft de toekomst voor het bedrijf.

Voorbeelden:

  • Google: Het leveren van relevante zoekresultaten uit alle gegevensbronnen – het internet, de lokale computer van de gebruiker en het bedrijfsnetwerk- waarbij het gebruiksgemak voor de eindgebruiker centraal staat. En de missie van Google is: alle informatie ter wereld organiseren en universeel toegankelijk en bruikbaar maken.
  • Facebook: People use Facebook to stay connected with friends and family, to discover what’s going on in the world, and to share and express what matters to them.

Een bedrijfsmissie beschrijft de rol van het bedrijf in het vervullen van de visie en is de overkoepelende strategie voor alles wat het bedrijf doet.

Een bedrijfsanalyse is belangrijk voor (online) marketing omdat veel is af te leiden van de visie en de missie, zoals:

  • Waar het bedrijf voor staat
  • Het gewenste resultaat
  • Waarom het bedrijf bestaat

Unieke punten van een bedrijf

Wat zijn unique selling points (USP’s)? Het is belangrijk om hier goed over na te denken omdat het terug komt in alle uitlatingen van een bedrijf. De USP’s zijn de speerpunten waarmee u kunt concurreren en het is belangrijk om die helder te hebben. Indien u die nog niet helder heeft moet er een plan gemaakt worden om die te ontwikkelen.

De USP’s van ons bedrijf zijn:

  • Specialiseren in duurzaamheid
  • Richten op resultaten
  • De holistische cultuur

Er zijn vier strategieeën/mogelijkheden om een bedrijf uniek te maken. 

  1. De focusstrategie, waarbij een bedrijf zich specialiseert op specifieke markten.
  2. De product differentiatië strategie, waarbij een bedrijf zich specialiseert op het maken van unieke producten
  3. Kostenleiderschap strategie, waarbij een bedrijf zichzelf onderscheidt door het hanteren van de beste prijs.
  4. Posititionering strategie, waarbij de manier waarop een bedrijf zichzelf positioneert de onderscheidende waarde creeërt.

Een combinatie van deze strategieën is ook mogelijk.

Doelstellingen specificeren

Door specifieke doelstellingen te formuleren wordt de groei van een bedrijf meetbaar omdat de resultaten van het bedrijf vergeleken kunnen worden met de verwachtingen en daarnaast creeërt het focus en helderheid.

Veel voorkomende algemene doelstellingen voor online marketing zijn:

Indien het doel is om meer klanten te krijgen is het bijvoorbeeld interessant om te weten hoeveel nieuwe klanten er per week/maand/jaar bijkomen en ook hoe verschillende marketing kanalen prestereren.

Indien het een doel is om naamsbekendheid om te bouwen is het interessant om te weten hoeveel mensen jouw advertenties hebben bekeken.

De belangrijkste vragen:

  1. Wat is het overkoepelende doel voor een bedrijf op dit moment? Voorbeeld: Het vergroten van de winst
  2. Hoeveel in hoeveel tijd? Waarom? 1000 euro per maand erbij over 6 maand omdat we willen groeien.
  3. Waarom niet meer? Onze winst is afgelopen maand met 150 euro per maand gestegen dus is het al uitdagend om in 6 maanden 1000 euro per maand groei te zien.
  4. Hoe is het te meten? Het wordt bijgehouden in de debiteurenadministratie.

Door deze vragen te beantwoorden voldoen de doelstellingen aan het S.M.A.R.T principe (specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdsgebonden).

Product / dienst marge

De marge op een product of dienst is belangrijk voor een (online) marketeer om te weten omdat deze marge gebruikt kan worden als budget op marketingkanalen als zoekmachines en social media. Wanneer het budget / de kosten om één product of dienst te verkopen lager is dan wat het oplevert dan is er een positieve return on investment.

Een bedrijfs analyse neemt als alle antwoorden al helder zijn, weinig tijd in beslag. Echter als productmarges niet helder zijn, doelstellingen niet geformuleerd en USP’s niet duidelijk zijn is het noodzakelijk om hiermee te beginnen.

Heeft u hier vragen over kunt u altijd bellen of mailen.

Of lees verder in het volgende hoofdstuk  over het maken van een doelgroep analyse.

Bronnen:

Post Series: De Online Marketing Gids

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *