Menu
+31 (0)85 130 24 37 info@bamboemarketing.nl
Bedrijfsanalyse
Post Series: Online marketing basisgids

Bij een bedrijfsanalyse worden de volgende vragen beantwoord:

Bedrijfsvisie & missie

Een bedrijfsvisie beschrijft de toekomst voor het bedrijf.

Google: Het leveren van relevante zoekresultaten uit alle gegevensbronnen – het internet, de lokale computer van de gebruiker en het bedrijfsnetwerk- waarbij het gebruiksgemak voor de eindgebruiker centraal staat. En de missie van Google is: alle informatie ter wereld organiseren en universeel toegankelijk en bruikbaar maken.

Facebook: People use Facebook to stay connected with friends and family, to discover what’s going on in the world, and to share and express what matters to them.

Een bedrijfsmissie beschrijft de rol van het bedrijf in het vervullen van de visie en is de overkoepelende strategie voor alles wat het bedrijf doet.

Een bedrijfsanalyse is belangrijk voor (online) marketing omdat veel is af te leiden van de visie en de missie, zoals:

  • Waar het bedrijf voor staat
  • Het gewenste resultaat
  • Waarom het bedrijf bestaat

Unieke punten van een bedrijf

Wat zijn unique selling points (USP’s)? Het is belangrijk om hier goed over na te denken.

Bij Bamboe Marketing is het een combinatie van:

  • Persoonlijke marketing
  • Richten op specifieke niche markten
  • Specialisatie op data en analyse
  • Cultuur

Er zijn vier strategieeën/mogelijkheden om een bedrijf uniek te maken. 

  1. De focusstrategie, waarbij een bedrijf zich specialiseert op specifieke markten.
  2. De product differentiatië strategie, waarbij een bedrijf zich specialiseert op het maken van unieke producten
  3. Kostenleiderschap strategie, waarbij een bedrijf zichzelf onderscheidt door het hanteren van de beste prijs.
  4. Posititionering strategie, waarbij de manier waarop een bedrijf zichzelf positioneert de onderscheidende waarde creeërt.

Een combinatie van deze strategieën is ook mogelijk.

Voor (online) marketeers is het belangrijk om de unieke punten van een bedrijf te weten omdat deze gebruikt worden in de uitingen van het bedrijf op marketingkanalen.

Product / dienst marge

De marge op een product of dienst is belangrijk voor een (online) markteer om te weten omdat deze marge gebruikt kan worden als budget op marketingkanalen als zoekmachines en social media. Wanneer het budget / de kosten om 1 product of dienst te verkopen lager is dan wat het oplevert dan is er een positieve return on investment.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *