Wilt u hoger in Google komen? Net als u is dit de wens van vele ondernemers. Hoger in Google betekent namelijk meer bezoekers en hoogstwaarschijnlijk meer klanten.
De werking van Google en links
Google wil voor de gebruikers van hun zoekmachine (hun klanten) de beste resultaten leveren en daarvoor hebben ze het volgende systeem.
Wanneer er iets gezocht wordt op Google ontvangt de zoeker de beste pagina’s die relevant zijn aan de zoekopdracht.
Hoe bepaalt Google deze rangorde?
Een samenvattend antwoord is dat de twee belangrijkste peilers de kwaliteit van de inhoud en de autoriteit van de website en pagina zijn.
De autoriteit van een website wordt voornamelijk bepaald door het aantal links die naar een website verwijzen. Naast het aantal neemt Google ook de autoriteit van de website die de link(s) naar een website verwijst.
Met een tool genaamd Mozbar is het mogelijk om de website (oftewel domain) autoriteit (DA) en pagina autoriteit (PA) te kwantificeren op een schaal van 0 – 100. Met een DA score van 1 is een website vrijwel onvindbaar daarentegen zijn websites met een score van 100 enorm populaire websites zoals Youtube en Facebook.
De pagina autoriteit geeft de populariteit aan van een specifieke pagina en dus onderwerp op een website.
Link building
Link building is de activiteit waarbij een bedrijf zijn website autoriteit vergroot door van autoriteiten op zijn zoekwoord/onderwerp links te krijgen.
Er zijn drie stappen die belangrijk zijn voor elke link-building campagne.
1. Het bepalen van de juiste zoekwoorden op basis van budget / tijd / doelen
Wat met zekerheid over link building is te zeggen is dat het een sneeuwbal effect veroorzaakt want:
- Hoe meer links er zijn, hoe meer mensen een website bezoeken.
- Hoe meer bezoekers er zijn, hoe meer links er automatisch zullen komen (mits de kwaliteit van de website goed genoeg is)
Link building is een investering op de lange termijn waarbij niet exact berekent kan worden, hoeveel en wanneer het wat oplevert omdat het afhangt van variabele factoren. Wel kan een goede schatting gemaakt worden door de factoren te analyseren.
Factor 1 – Het zoekvolume en koopkracht op de zoekwoorden
Het is belangrijk om te richten op woorden waar mensen daadwerkelijk naar zoeken en dat dit woorden zijn die geintresseerde mensen intypen. Het zoekvolume van een zoekwoord kan worden achterhaald met Google keyword planner. Voor de koopkracht is het noodzakelijk om logisch na te denken. Als voorbeeld kan ervan uitgegaan worden dat een zoekopdracht waar het woord “kopen” in voorkomt meer koopkracht heeft dan een zoekwoord wat begint met “hoe werkt”.
Figuur 1 – Google Keyword Planner op hoger in Google in Nederland
Hierboven zijn de maandelijkse zoekopdrachten op “hoger in google” te zien. De competitie en het gesuggereerde bod geven een indicatie van hoe competitatief het zoekwoord is. Hou wel in gedachten dat dit om de concurrentiekracht in AdWords gaat en niet de organische zoekresultaten van Google.
Factor 2 – De huidige DA en PA van de concurrentie.
De huidige autoriteit van het hoogste resultaat in Google bepaalt de concurrentie kracht. Met de Mozbar tool is die autoriteit te meten op een schaal van 1-100.
Figuur 2 – Top 3 organische resultaten op hoger in google
Het bovenstaande voorbeeld geeft de top 3 concurrenten weer voor de pagina die u nu aan het lezen bent. Het geeft een goed inzicht voor wat er voor nodig is om op deze zoekopdracht bovenaan te komen. Namelijk hoeveel moet mijn DA en PA zijn, hoeveel links moet ik hebben en hoe autoritair moeten die links zijn.
Factor 3 – De toekomstige DA en PA van de concurrentie.
De nummer 1 aanbieder staat daar niet zomaar, ze zijn ook bezig met linkbuilding. Het is belangrijk om hier rekening mee te houden en dit is de grootste reden waarom niet exact geschat kan worden wat link building oplevert. De andere reden is de succesfactor in het verkrijgen van de links. Naast het benaderen moet iemand overtuigd worden om een link te plaatsen.
Factor 4 – Het percentage website bezoekers die uiteindelijk klant worden (conversiepercentage)
Deze is te berekenen door het aantal klanten (die via de website binnenkomen) te delen door het aantal bezoekers en dan keer 100.
Factor 5 – De inkoopprijs en verkoopprijs van product(en) en/of dienst(en)
Er zijn meer bezoekers nodig met hetzelfde conversie percentage wanneer producten worden verkocht die niet een hoge omzet realiseren. Bij deze producten/diensten gaat het om massa, dit is dus ook een factor die meegenomen moet worden in de berekening.
2. Maak nummer één waardige content voor een zoekwoord
Het is makkelijk om te achterhalen wie waarom de beste is op een bepaald zoekwoord.
Wie nummer één waardige content wil maken, moet beginnen bij de huidige nummer één.
Analyseer de pagina en de website van de beste op een bepaalde zoekopdracht en bekijk wat er allemaal is maar nog belangrijker wat er ontbreekt!
Let op de volgende eigenschappen:
- De opmaak, kan die beter?
- De structuur
- De leesbaarheid
- Humor, is de tekst naast informatief vermakelijk?
- Bepaalde functionaliteiten die ontbreken of beter kunnen (bijvoorbeeld video of audio)
- Hoe gedetailleerd de uitleg is.
Bij het zoekwoord hoger in google is Ompro onze concurrent en staat boven onze zoekresultaten omdat onze website net is vernieuwd en er nog niet veel aan linkbuilding voor deze pagina is gedaan. Dit is een bewuste keuze omdat deze concurrent een grotere speler is dan Bamboe Marketing en dus meer budget om op dit zoekwoord bovenaan te staan.
Echter wanneer we hun pagina analyseren zijn er zaken te verbeteren, bijvoorbeeld een video toevoegen. Mochten we echt bovenaan willen staan op hoger in google dan is dit een van de kansen die benut moet worden om een unieke ervaring te bieden voor mensen die hoger in Google willen komen.
3. Bouw een linknetwerk door uw kennis te verkopen
Let op: Het verkopen van uw kennis gaat een stuk eenvoudiger wanneer deze is beschreven in een pagina van topkwaliteit.
Het beginpunt is weer de concurrent op hetzelfde zoekwoord. Mozbar geeft de mogelijkheid om links te achterhalen die verwijzen naar de huidige nummer één. Deze websites zijn likely linkers oftewel.. leads voor uw kennis!
Hierboven ziet u de links van de nummer één en de enige links die ze hebben zijn van startpagina’s. Startpagina’s zijn weer een verhaal apart. Om het kort te houden is een vuistregel dat er voorzichtig met startpagina’s moet worden omgegaan omdat Google websites met teveel links van startpagina’s (automatisch) een straf kan geven. Dit komt doordat deze links van hoge autoriteit zijn en gemakkelijk om te krijgen. Dit gaat tegen de visie van Google in om alleen de beste van de beste zoekresultaten aan hun klanten te leveren.
Het benaderen van de leads kan bijvoorbeeld via mail. Hieronder een persoonlijk script die ter inspiratie gebruikt kan worden. Hou in gedachten dat persoonlijke mails of bellen altijd beter zullen werken, het voordeel van een script is dat het schaalbaar is.
Beste meneer/mevrouw,
Vandaag was ik opzoek naar informatie over “zoekwoord” en kwam zo op “pagina + website” terecht. Goede informatie en leuk om te lezen! Wat ik specifiek intressant vond was “noem iets wat u oprecht interessant vond”
De reden voor deze mail is omdat ik de link naar “Concurrent” zag en ik heb hier zelf ook het een en ander over geschreven: “link naar uw pagina”. Ik zou het echt fantastisch vinden als u er even naar zou kunnen kijken, en als u het interessant vind of u ook een link ernaar kunt zetten.
Hopelijk tot snel!
Met vriendelijke groet,
Jorick Sikkes
Hou vervolgens bij welke websites benaderd zijn en wat de status is met een Link Building template.