Een goede digitale transformatiestrategie houdt rekening met de doelstellingen van een bedrijf en met de vraag hoe op een zinvolle manier vooruitgang kan worden geboekt met een transformatie missie. Bedrijven moeten hun transformatiestrategie ook afstemmen op de juiste programma’s om effectief de vereiste kennis en competenties te ontwikkelen om digitaal leiderschap op competente wijze te ondersteunen. Bovendien moeten werknemers flexibeler worden en een cultuur van voortdurende verbetering omarmen om te gedijen en te groeien tussen alle nieuwe uitdagingen die deze transformatie met zich meebrengt.
Sommige van de toonaangevende bedrijven in de wereld hebben met succes een digitale transformatie doorgevoerd, vaak met de hulp van digitale transformatie consultants. Enkele voorbeelden zijn:
Nike
Het toonaangevende sportkleding bedrijf Nike wilde af van zijn verouderde traditionele winkelervaring. In de afgelopen jaren hebben ze hun focus verlegd naar data-analyse, hun e-commerce strategie bijgewerkt en sterkere digitale marketing campagnes ontworpen.
Microsoft
In 2014 besloot softwaregigant Microsoft zijn strategie te veranderen om bij te blijven met de huidige trends. Zijn oplossing was om een cloud netwerksysteem bedrijf te ontwerpen dat meer toekomstgericht is. Het bedrijf verlegt zijn focus weg van traditionele software naar een cloudsysteem dat robuuster en schaalbaarder is voor zowel bedrijven als persoonlijk gebruik.
Best Buy
In de afgelopen jaren heeft de multinationale detailhandelaar in consumentenelektronica Best Buy digitale marketing omarmd, consumenten assistentie op maat en aanbevelingen op basis van digitaal verzamelde gegevens geboden, de levertijden verbeterd en een prijs matchingsprogramma opgezet.
Wat is digitale transformatie precies?
Digitale transformatie houdt een fundamentele verandering in van de manier waarop bedrijven waarde leveren aan hun klanten. Het kan worden gezien als een methode om digitale technologieën te gebruiken om nieuwe processen, culturen en klantervaringen te creëren die aansluiten bij veranderende bedrijfseisen en marktbehoeften.
Een van de eerste stappen van digitale transformatie is het identificeren van de beste technologie om de infrastructuur van een bedrijf te updaten. Dit kan inhouden dat van handmatige manieren om gegevens op te slaan (zoals handgeschreven logboeken) wordt overgestapt op cloud software om grote hoeveelheden gegevens te verzamelen, op te slaan en te beheren.
Zodra de infrastructuur is gedigitaliseerd, begint de verdere transformatie tot een digitaal bedrijf met de identificatie van bedrijfsprocessen die kunnen worden geoptimaliseerd en geautomatiseerd.
Zowel eenvoudige procedures als complexe processen met veel integraties hebben baat bij automatisering. Door prioriteit te geven aan operationele vereisten en een digitale strategie te creëren die aan die behoeften voldoet, kan een bedrijf zijn processen zodanig transformeren dat ze meer gestroomlijnd worden.
Welke vragen kan een digitale transformatiestrategie oplossen?
Wanneer een bedrijf zijn transformatiestrategie wil creëren, moet het overwegen hoe en waar te beginnen. De belangrijkste vraag die moet worden gesteld is: Wat zijn de meest essentiële doelen die een bedrijf wil bereiken met zijn transformatie. Dit kan zijn: de efficiëntie verbeteren, de klantenservice verbeteren, de flexibiliteit verhogen of de winst verhogen.
Zodra deze doelen zijn geïdentificeerd, kan een bedrijf beginnen met het plannen van de strategie van begin tot eind. De doelstellingen zullen bepalen welke middelen nodig zijn, welke veranderingen nodig zijn en hoe nieuwe technologieën moeten worden geïmplementeerd.
Hoe maak je een digitaal transformatieplan?
Alleen het creëren van een transformatiestrategie is niet genoeg om bedrijven naar het volgende niveau in hun vakgebied te tillen. Er moet een effectief proces zijn om de strategie uit te voeren, dus moet u een digitaal transformatieplan bij de hand hebben. Een dergelijk plan kan de volgende stappen omvatten:
- Identificeren van doelen en gewenste uitkomsten
Een transformatie gaat over het bereiken van lange termijn doelen. Met een duidelijk begrip van waar een bedrijf nu staat, kan het beginnen te kijken naar de toekomst. Bedrijven moeten overwegen wat hun digitale transformatie-eisen en -doelen zijn en wat ze hopen te bereiken.
- Transformatie afstemmen op bedrijfsdoelstellingen
Afstemming is de belangrijkste stap naar een succesvolle digitale transformatie, en moet van bovenaf worden ondersteund. Daarom moeten bedrijven de juiste uitkomsten schetsen en ervoor zorgen dat deze volledig zijn afgestemd op het algemene pad, de doelen, de missie en de geplande toekomst van het bedrijf.
- Een goed communicatieplan hebben
Het creëren van een effectieve strategie vereist dat bedrijven begrijpen hoe ze alle veranderingen en de waarde die het oplevert moeten communiceren. Als ze er niet in slagen klanten en interne teams te overtuigen, zal de strategie niet werken. Daarom moet iedereen tijdens het proces op de hoogte worden gehouden en moeten er waar nodig efficiënte opleidingen worden aangeboden.
- Een cultuur van innovatie creëren
Een transformatiestrategie moet een cultuur van innovatie omvatten. Interne teams en klanten moeten zich gemotiveerd voelen om vooruit te gaan, verandering te aanvaarden en creatief te denken.
- Het beheersen van risico management
Digitaal transformeren gaat over snel bewegen en het ontwikkelen van operationele mindsets en het schalen van nieuwe technologieën. Echter, juist deze kenmerken vereisen een zorgvuldig ontwerp van risicomanagement en controles rond de transformatie-inspanning.
- Testen en implementeren van effectieve technologieën
Of een bedrijf nu de klantervaring wil verbeteren, de prestaties van werknemers wil verbeteren, data wil analyseren of innovatie wil bereiken, er zijn technologieën ontworpen voor elke behoefte en elk doel. Sommige technologieën die kunnen worden getest en geïmplementeerd zijn onder andere:
Cloud computing
- Mobiele toepassingen
- Kunstmatige intelligentie
- Internet der dingen (IoT)
- Augmented en virtual reality
Deskundig advies inwinnen
Bedrijven die er zeker van willen zijn dat ze van begin tot eind een succesvolle strategie ontwerpen, zouden de hulp van digitale transformatie consultants moeten inroepen. Deze professionals hebben de vaardigheden en kennis om IT-strategie consulting aan te bieden waarbij doelen, middelen, tijdschema’s en budgetten nauwkeurig in kaart worden gebracht.
Slagen met een sterke digitale transformatiestrategie
In de snelle, op technologie gerichte wereld van vandaag is de impact van digitale transformatie heel duidelijk. Gevestigde bedrijven worden ontwricht door steeds evoluerende en vooruitstrevende technologieën. Als gevolg daarvan moeten bedrijfseigenaren investeren in transformatie om vooruit te komen.
Maar voor bedrijven die niet volledig digitaal zijn begonnen, is het automatiseren en herdefiniëren van processen om de bedrijfsvoering te verbeteren vaak niet genoeg. Ze moeten ook efficiënte ervaringen opbouwen voor klanten en werknemers. Dit vereist meestal dat bedrijven traditionele structuren en processen transformeren in digitale processen door middel van een sterke strategie die is ontworpen met de hulp van consulting voor digitale transformatie.