Reflectie 2019 en voortuitblik 2020

Aan het einde van vorig jaar heb ik op joricksikkes.nl een blog artikel geschreven waarin ik reflecteerde over 2018 en een heb beschreven hoe ik 2019 in grote lijnen voor me zag. Niet alle doelen beschreven in dat artikel zijn uitgekomen maar 2 van de doelen zeker wel. Namelijk Greennova.nl live en het vormen van sterke samenwerkingen met online marketing specialisten. 

Reflecteren en vooruitkijken zijn wat mij betreft twee belangrijke processen. Reflecteren om stil te staan hoeveel er is bereikt en vooruitkijken om te streven naar een nog hoger niveau. 

Verder lees je dus over wat er is gebeurt en wat ik van plan ben. Mocht je ergens ideeën of aansluitingen zien dan hoor ik dat graag!

Reflectie 2019

De koers voor Bamboe Marketing

Eind 2018 begin 2019 zat ik veel te worstelen met een idee om van Bamboe Marketing een fact-based (data gestuurd) online marketing advies bureau te maken. Er zijn hier een aantal redenen voor:

  1. Ik heb een opleiding afgerond in bedrijfskundige informatica waar ik opgeleid ben om een brug te vormen tussen IT en Business.
  2. Vanuit Presio heb ik veel van online marketing en ondernemerschap geleerd. Vooral in de breedte.
  3. Wat ik het meest leuk vind om te doen is het analyseren van data en hieruit nuttige informatie halen waarmee ik samen met mijn klanten gebruik van maak om de beste beslissingen te nemen.
  4. Specialiseren in een bepaald marketing kanaal is niet waar mijn kracht ligt.

Gedurende het hele jaar heb ik een brochure gemaakt en geoptimaliseerd. Het geeft een goed beeld van waar Bamboe Marketing voor staat en wat we kunnen betekenen voor onze klanten.

Deze brochure vind je door op deze link te klikken.

Overname Presio

Rond April kwam mijn voormalige vennoot naar me toe met de vraag of ik Presio wou overnemen. Presio was het webdesign / online marketing bureau waar ik van 2015 tot 2017 bij zat. Hij vroeg mij omdat ik veel van de klanten al kende en omdat ik de dienstverlening kan uitvoeren die hij deed.

Tot nu toe was dit een interessant proces, een die later in het jaar een wat vervelend staartje kreeg. Toch heb ik er zeker geen spijt van want mijn netwerk van klanten is in één klap verdubbeld en heb ik de investering qua geld er zo goed als uit. Ook heb ik door de overname nieuwe dingen geleerd wat betreft website security wat uiteindelijk heeft geleid naar een nieuw product.

Nieuw kantoor

Sinds Juni 2019 heb ik het contract ondertekent voor een kantoor unit op de Icarusweg 16 in Leeuwarden op de Hemrik. De inrichting is nu al een paar keer veranderd maar nu is het echt een fijne werkplek geworden waar wel 5 man kunnen zitten.

Dit is ook nodig want zoals ik later in dit bericht nog meer over vertel ben ik van plan om volgend jaar in ieder geval twee stagiaires te nemen. Deze kunnen gaan werken aan Greennova en Bamboe Marketing.

Greennova 2019

In 2019 in de tijd die ik over had en in de late avond uurtjes heb ik samen met Tibor de Boer gewerkt aan Greennova.nl. Greennova is een platform voor CO2 reductie, we brengen kopers en verkopers van CO2 reducerende technologieën bij elkaar.

CO2 reductie kan breed worden opgevat en daarom zal Greennova uiteindelijk een groot assortiment bevatten met duurzame technologieën. Een plant of boom is bijvoorbeeld ook CO2 reducerend. Wanneer het groeit haalt het CO2 uit de lucht en maakt er zuurstof van.

De website zelf is sinds Oktober echt live en er wordt al reclame gemaakt via Google. De eerste koper is al binnen en er zitten al meerdere in de pipeline.

Jesper

2.5 maanden voor en na de zomer was Jesper Wobbema aan het stagelopen bij Bamboe Marketing. Tijdens het eerste gesprek wat we hadden wist ik al dat Jesper iemand is met doorzettingsvermogen en drive. Hij moet nog veel leren maar hij is tot nu toe echt een grote hulp geweest en kon veel van de zaken oppakken waar ik simpelweg niet aan toe kwam. Hij heeft voornamelijk meegeholpen met Greennova, hier heeft hij veel producten toegevoegd en optimalisaties gedaan aan de website.

Jesper is nu op het niveau waar hij al best goed WordPress websites kan ontwikkelen en daarom heb ik Jesper ingehuurd als medewerker.

Grotere klanten

Door de keuze om naar een fact-based online marketing advies bureau te gaan, zijn wij in 2019 in contact gekomen met grotere klanten. Dit komt doordat bij grotere bedrijven er bijna altijd meer data is en daardoor kunnen wij beter helpen.

Zo leveren wij nu diensten voor Cir.nl en OCD Opleidingen, Keukenpunt, DeBesteEHBODoos en mogen wij waarschijnlijk voor Omrin een paar klussen doen. Omrin is benoemd tot meest duurzame bedrijf van 2019 in Nederland.

Malware infectie

Malware staat simpelweg voor kwaadwillige software, door de overname van Presio was ik nu verantwoordelijk voor het hosten en onderhouden van de websites die Presio onder zijn beheer had. Rond September begonnen wat klanten problemen te ondervinden met spam en het bleek dat een hacker is binnengekomen en kwaadwillige software had geïnstalleerd op de server van Presio.

Het was hectisch maar de problemen zijn zo goed als opgelost. Ik heb een partnership gesloten met Cacholong, zij specialiseren zich in hosting. Alle hosting die door Presio werd gedaan, gaat naar Cacholong. Vele zijn al over, de rest wordt gedaan in 2020.

Core Connections

Rond de zomer ben ik benaderd door het bedrijf Core Connections en hebben me gevraagd of ik mee wou doen aan hun jaarprogramma om duurzame ondernemers te trainen in ondernemerschap en communicatie. Ik heb dit gedaan en in December waren de eerste cursus dagen.

Tot nu toe ben ik erg tevreden over het jaarprogramma. Er zijn een aantal nuttige inzichten en tools naar voren gekomen die ik erg goed kan gebruiken. Daarnaast gaat Core Connections meedenken met Greennova. Ze hebben namelijk veel connecties met investeerders en investeren zelf ook in duurzame ondernemingen.

Slot

Terug kijkend op het jaar was het wat mij betreft een geweldig maar ook uitdagend jaar. Veel van het werk wat er is gedaan naast de werkzaamheden voor klanten was om Greennova.nl klaar te krijgen en om de diensten van Bamboe Marketing te optimaliseren. Nu heb ik het gevoel dat de basis erg stevig staat en ben ik klaar om te groeien in 2020.

Vooruitblik 2020

Naamsbekendheid en verkeer

In 2020 is het de bedoeling dat er elke week minimaal één bericht/artikel komt op Bamboe Marketing.nl of Greennova.nl. Dit gaan wij doen met onze aanpak die is beschreven in dit artikel. Met al deze drie websites is het de bedoeling om meer verkeer en naamsbekendheid te krijgen. Dit kan het beste via het internet en door middel van het delen van kennis op de juiste manier.

Omzet

In 2019 heb ik een berekening gemaakt van wat je ongeveer nodig hebt aan omzet als zelfstandig ondernemer zodat je de nodige kosten kunt dekken.

Bij deze berekening ben ik uitgegaan van een kantoor, bedrijfsaansprakelijkeid verzekering, beroepsaansprakelijkheid verzekering, arbeidsongeschiktheid verzekering, pensioen, overige kosten.

Komt erop neer dat 5000 euro per maand, 60.000 per jaar een omzet ongeveer nodig is om alle belangrijke kosten te dekken en om zelf genoeg over te houden om lekker van te kunnen leven.

Dit doel wordt nagestreefd in 2020 en mijn strategie om dit te behalen is om een totaal van 10 klanten in het MKB te hebben waarvoor ik elke maand ongeveer 8 uren werk.

Momenteel helpen we vijf van dit soort klanten en zijn dus opzoek naar nog vijf. Vanaf daar is meer klanten niet het doel maar om de klanten die we hebben zo veel mogelijk te laten groeien en dat wij daardoor mee groeien.

Slot

Tot zover wat er te doen staat, het is niet heel uitgebreid omdat dat niet nodig is. Het is simpel wat er in 2020 moet gebeuren maar niet makkelijk. We gaan zien wat de resultaten worden volgend jaar. Hoe is het voor jou? Wat staat er bij jou op de planning? Wellicht kan ik je helpen om verder te groeien met online marketing?

Een gratis quick scan van je online marketing situatie kan altijd!

Deel deze post