In de online marketing wereld is content marketing ontzettend belangrijk. Het uiteindelijke doel van elke vorm van bedrijfscontent is om meer klanten te krijgen en te behouden en dat is logisch want bedrijven willen groeien of tenminste blijven bestaan.
Onder bedrijfscontent vallen alle documenten, teksten, afbeeldingen, audio en video van uw bedrijf.
Wat met content kan worden gedaan en waarom het belangrijk is, heeft meerdere redenen, Een daarvan wordt duidelijk in onze pagina over link building waarbij met kwaliteit content links worden gedeeld zodat een website beter vindbaar wordt.
Deze pagina gaat in over hoe u nieuwe ideeën kunt opdoen en best-practices voor verschillende soorten content.
Om mensen te overtuigen is het belangrijk om te beseffen dat mensen voornamelijk beïnvloed worden door hun behoeftes en de emoties die daarbij horen. Het is dus belangrijk om na te denken welke emotie u bij de advertentie wilt oproepen, dat kan zowel positief als negatief zijn omdat negatieve emoties een sterke boodschap kunnen overbrengen om iets positiefs te realiseren (denk aan de verpakkingen van tabak).
Figuur 1: Belangrijkste negatieve emoties
Figuur 3: Belangrijkste positieve emoties
Hieronder vindt u een aantal tips die over het algemeen gelden voor content op blogs, social media en in advertenties met daarbij specifieke tips voor de afzonderlijke kanalen.
- Beredeneer het doel van de inhoud.
- Beredeneer voor wie u schrijft en stel de vragen die intressant is voor u publiek om te weten.
- Gebruik meerdere mediums om iets over te brengen (tekst + afbeeldingen + video + audio)
- Wees gedetailleerd. De reden waarom dit belangrijk is is omdat veel mensen het algemene vaak wel begrijpen of het klinkt logisch maar hoe het precies zit is ingewikkeld en complex. Het is de kunst om dit deze complexe zaken zo eenvoudig mogelijk over te brengen.
- Spoor uw publiek aan om iets te doen na het lezen van uw content zoals delen, reageren, bewerken, contact opnemen, kopen enzovoort.
- Controleer de content op spellingsfouten, stijl en opmaak.
- Ontwikkel uw eigen stijl.
- Gebruik bronnen
- Gebruik links
Bloggen
Een blog gaat over een onderwerp met meerdere sub-onderwerpen, dit onderwerp wordt zo gedetaileerd mogelijk beschreven. Een vuistregel is meer dan 1000 woorden en het liefst meer dan 2000. Werk met afbeeldingen en het liefst ook een video die hetzelfde uitlegt als de tekst.
- Liefst tussen de 1000 en 2000 woorden.
- Maak een complete gids over een bepaald onderwerp door een groot onderwerp op te splitsen in sub-onderwerpen.
- Doe orgineel onderzoek.
- Maak interessante afbeeldingen.
Social media
De regels voor social media posts verschillen per social media platform. Voor facebook mag u 2000 letters per post gebruiken en voor Twitter maar 140. Maar over het algemeen gelden voor social media dezelfde tips:
- Wees persoonlijk en transparant.
- Wissel af tussen amuserend, informerend en verkopende posts.
- Betrek uw publiek bij uw inhoud.
- Gebruik call-to-actions. Dit betekent dat u mensen moet aansporen om actie te ondernemen. Bijvoorbeeld het bezoeken van uw website.
- Neem persoonlijk contact op met uw publiek.
- Experimenteer met verschillende tijdstippen waarop u post.
- Wees consistent in het aantal posts in een tijdspanne.
- Betrek uw publiek bij keuzes.
Advertenties
- Geef mensen een deadline
- Wees kort en bondig
- Schrijf vanuit hun behoeftes en problemen
- Gebruik statistieken en onderzoeken
- Vermeld de bedrijfsnaam en logo
- Geef aan wat jou uniek maakt
Video
Content ontwikkelen, een creatieve proces
Hieronder vindt u een aantal tips voor het ontwikkelen van nieuwe content.
Manier 1 – Onderwerp Hakken
Het onderwerp ondernemen bestaat bijvoorbeeld uit veel sub-onderwerpen. Kies de onderwerpen uit waarover uw bedrijf gaat en bedenk de sub-onderwerpen die daarbij horen en die interessant zijn voor uw doelgroep om te weten.
Een voorbeeld:
- Bedrijf beginnen
- Inschrijven bij de KVK
- BTW-Aangifte
- Website opzetten
- Promotiemateriaal aanschaffen
- Bedrijfsplan schrijven
- Acquisitie
- Uzelf verkopen
- Vragen stellen
- Afspraken regelen
- Productie
- Een product ontwikkelen
- Communicatie proces
- Administratie
- Wat is een balans
- Wat is een cashflow
- Enzovoort
Deze sub-onderwerpen kunnen vervolgens weer onderverdeeld worden in nog kleinere onderwerpen en hier kan net zolang mee doorgegaan totdat de sub-onderwerpen op zijn.
Manier 2 – Bestaande content hergebruiken
Vaak is er op uw website al het een en ander beschreven echter zal niet iedereen alles lezen wat er op u website staat. Gebruik daarom bestaande content en gebruik het voor social media kanalen.
Manier 3 – Vraag en luister goed naar uw (mogelijke) klanten
Wat voor feedback krijgt u van de klant, wat vragen ze zich af. Wat snappen ze niet? Gebruik deze informatie om met nieuwe ideeën te komen.
Manier 4 – Concurrentie
Vooral met een product waar veel concurrentie op is, is deze strategie nuttig om nieuwe ideeën voor content te krijgen. Wat voor content maken zij op verschillende marketingkanalen en welke uitlatingen zijn succesvol, welke niet. Uw concurrent is een schat aan waardevolle informatie, handig!