Een boomstam met aan de uiteinden vele mogelijkheden qua website analyse. De boomstam staat hier voor de website

Website analyse – 5 Vragen

Uw website is de plek waarop uw bedrijf wordt vertegenwoordigd op het internet. De kwaliteit van uw website kan met een website analyse bepaald worden. Een website analyse geeft antwoord op de volgende vragen:

  • Wat zijn de doelstellingen van de website?
  • Wat is de autoriteit en rang van de website voor verschillende pagina’s?
  • Wat is de snelheid van de website?
  • Hoe veilig is de website?
  • Wat zijn de resultaten van de website?

Website doelstellingen

De website analyse begint met het bepalen van de doelstellingen voor die website.

Mogelijke doelstellingen van een website zijn:

  1. Leads genereren oftewel e-mails, namen en telefoonnummers verzamelen van geïnteresseerde doelgroepen
  2. Verkopen van producten.
  3. Informeren over het bedrijf of onderwerpen.
  4. Een mix van bovenstaande onderwerpen.

Specifieke doelstellingen kunnen er als volgt uitzien:

  • 100 leads per maand
  • 2000 leads dit jaar
  • 20 verkopen via de website
  • 2000 euro omzet per maand via de website
  • 1000 bezoekers per maand

Meer over het opstellen van doelstellingen is hier te vinden.

Website autoriteit

De autoriteit van een website wordt bepaald door verwijzingen van andere websites via links. Hoe hoger de autoriteit van die websites zijn, hoe meer impact de link zal hebben.

Dus hoe meer autoritieve links van andere relevante websites hoe beter. Let hier op het woord relevant want het heeft in de offline wereld ook minder impact als een professional in bijvoorbeeld de fitness wereld naar u verwijst terwijl u een bedrijf hebt in marketing diensten.

Ook is het belangrijk om te begrijpen dat een website vaak meerdere pagina’s heeft. Waarbij een pagina een deel van de website is die een bepaalt sub-onderwerp van het bedrijf of een onderwerp belicht.

Deze individuele pagina’s hebben elk hun eigen autoriteit. De pagina autoriteit.

Website en pagina autoriteit meten met Mozbar

Moz Tool aan het werk

Mozbar is een tool van een van de beste SEO bedrijven. De tool ontdekt het aantal links die naar een website gaan en bekijkt hoe autoritair die links zijn. Op basis van deze links krijgt de website een pagina autoriteit met een cijfer van 1-100 waarbij 1 het laagst is en 100 het hoogst. De PA staat voor page autority en DA staat voor domain (website) autority.

Afhankelijk van de bedrijfsgrootte en leeftijd van een bedrijf is de gemiddelde autoriteit van de websites in Nederland respectievelijk:

  • Kleine bedrijven 0-3 jaar: 1-10
  • Kleine bedrijven 3-5 jaar: 10-20
  • Mkb 5-10 jaar: 20-40
  • Groot bedrijf: 40-70

Websites met een autoriteit van boven de 70 zijn websites als Youtube en Facebook en komen vrij weinig voor in Nederland.

Website laadtijd

Wist u dat de meeste mensen afhaken wanneer een website 3 seconden of langer duurt om te laden? Het is daarom uitermate belangrijk om de snelheid van de website mee te nemen in de website analyse.

Meten van de website snelheid:

Er zijn van allerlei tools die gebruikt kunnen worden om de laadtijd te meten en te ontdekken wat er gedaan kan worden om deze sneller te krijgen.

Om te weten wat de laadtijd is kunt u bijvoorbeeld pingdom gebruiken.

Om te ontdekken hoe u de website kunt verbeteren is Google Pagespeed Insights een prima tool.

U ziet hier alle mogelijke optimalisaties die volgens Google gemaakt kunnen worden. Let wel op dat snelheid haaks staat op veiligheid en er gekozen moet worden voor een balans tussen snelheid en veiligheid. Daarnaast geeft Google Pagespeed Insights niet alle optimalisaties aan. Een voorbeeld is een CDN systeem waarover meer verteld wordt in de volgende paragraaf.

Website veiligheid

De veiligheid van de website is belangrijk voor de continuïteit van de website. Belangrijk om te weten is dat veiligheid vaak haaks staat op veiligheid en dat het daarom belangrijk is om vooraf te bepalen hoe veilig de website moet zijn. Dit hangt af van uw bedrijf en intentie van de website.

Belangrijke punten voor de veiligheid zijn:

  • Algemene voorwaarden, waarin bijvoorbeeld aangegeven wordt wat er met de gegevens gebeuren die bezoekers achterlaten op de website. Of algemene voorwaarden echt nodig zijn hangt af van de doelstellingen van uw website. Lees de link voor meer informatie.
  • Https:// ipv http://. Met https:// wordt aangegeven dat de verbinding via een Secure Socket Layer gaat. Een Secure Socket Layer is een encryptie en tegenwoordig eigenlijks een noodzakelijkheid voor het online landschap.
  • Welk content management systeem (CMS) gebruikt de website? Een CMS zoals WordPress, Magento en Joomla zijn tools om een website mee te ontwikkelen en onderhouden. Verscheidene CMS systemen hebben hun verschillende achtergronden en doelgroep en daarom is het belangrijk om te weten welk CMS past bij een bedrijf. WordPress bijvoorbeeld is een systeem wat het meest wordt gebruikt en omdat WordPress het meest gebruikt wordt zitten daar ook de meeste mensen met kwaadwillige bedoelingen.
  • Regelmatig backups maken, een backup is een volledige kopie van een website. Wanneer er iets gebeurd met de website waardoor deze volledig of gedeeltelijk functioneerd en u  geen idee hebt hoe het moet worden opgelost kunt u altijd terugvallen op een back-up.
  • Anti sql injection, waarbij u, uzelf beveiligd tegen hackers die via een zoekbalk gegevens uit de database van uw website kunnen halen. Zoals e-mail adressen van gebruikers.
  • Encryptie zetten op database gegevens. Door dit te doen versleutelt u gevoelige informatie die in de database van uw website zit. credit card gegevens is hier een goed voorbeeld van. Dit moet privé blijven en door encryptie toe te voegen is de credit card informatie niet uit te lezen uit de database. Hiervoor heeft u namelijk een sleutel nodig.
  • Een content delivery netwerk (CDN) systeem zoals Cloudflare die de website niet alleen sneller maakt, maar ook veiliger door de website in een cloud te zetten. Wanneer de website normaal offline gaat om wat voor reden dan ook, helpt de CDN om uw website online te houden door de kopie vanuit de cloud te laten runnen.
  • Een duidelijke rollenscheiding van administrators, bewerkers, klanten en gebruikers met ieder hun eigen mogelijkheden en beperkingen.
  • Wachtwoorden beleid, waarbij wachtwoorden aan eisen moeten voldoen. Hierbij moeten wachtwoorden bijvoorbeeld een bepaalde lengte hebben en speciale tekens bevatten. Daarnaast wordt in een wachtwoorden beleid ook aangegeven hoe en waar de wachtwoorden worden bewaard.

Website resultaten

De resultaten van de website zijn te achterhalen met Google Analytics. De tool kan vragen beantwoorden als:

  • Hoeveel bezoekers komen op de website?
  • Wat doen deze bezoekers op de website?
  • Hoe interessant vinden de bezoekers de website en bepaalde pagina’s?
  • Hoe presteren verschillende marketingkanalen op de website?
  • Wat is het conversiepercentage van de website op bepaalde producten of lead generatie formulieren? Het conversiepercentage is het aantal aankopen of inschrijvingen gedeeld door het aantal bezoekers maal 100.
  • Prestaties van concurrenten.

Voorbeeld marketing kanalen rapport

Heeft u na het lezen van dit artikel nog vragen of opmerkingen? U kunt ten alle tijden vrijblijvend contact met ons opnemen!

Om meer te leren over Google Analytics kunt de volgende links raadplegen:

 

Deel deze post